Handletteren workshop

We zagen het al lang aankomen: overal mooie handgetekende letters om je heen. Op de menuborden in het hippe cafe, op ansichtkaarten, zelfs in de Libelle!

Het begon volgens mij met de boekomslagen uit de VS. Daarna pikten tijdschriften het op en startte er een nieuwe wereldwijde hobby: het handletteren. Niet te verwarren met kalligrafie of typografie; daar hebben ze wel veel mee te maken, hoor. Maar het tekenen van letters is dus ook echt: tekenen. Er verschijnen nu leuke boeken over, ook in het Nederlands en op dit moment staat er ook een hoog in de boeken top 100.

Door dit succes is er door mijn Bibliotheek ook een workshop van twee avonden opgezet in Middelharnis. Binnen twee dagen zat hij helemaal vol! Die workshop heb ik nu gedaan en het was heel leerzaam. Ook voor mij dus. Ik ben sinds mijn vijftiende al een lettertekenaar en heb in die jaren daarna veel geoefend en geleerd. De mensen die de workshop komen volgen, zijn hier vaak helemaal nieuw in en verwachten veel van de lessen. Vooral dat ze het na vier uurtjes in de vingers zullen krijgen. Maar als de enige letters die je tegenwoordig op papier zet hoogstens een boodschappenbriefje vol is, dan betekent dit dat je wel heel veel oefenuren nodig gaat hebben!

Ik probeer ze veel te laten oefenen en heb er een werkboek voor samengesteld. Ja, dat betekent dus letters schrijven,schrijven, schrijven, eigenlijk net zo als vroeger in de eerste klas (of groep 3, als je jonger ben dan ik). Dan gaan we daarna even ‘zwieren’: krullen op het papier zetten en een beetje loskomen. En zo heb ik nog een paar leuke voorbeelden en oefeningen en dan zie je dat er mooie dingen gaan ontstaan! Nog niet perfect, maar het gaat er al wel op lijken en dat is zo leuk! Een mooie banner erbij, een paar fantastisch kitscherige letters… daar kun je wat mee.

Geef een reactie

